09 February 2014

Kansai, Japan Trip Day 1: Osaka (Part 2)

*sambungan Part 1.

Penat jalan dekat castle kitorang terus gerak ke Tennoji. Motip utama gua tengok binatang dekat Tennoji Zoo. Misteri sgt pasal gua tak jumpa binatang hidup pun. Ntah mana gua tak tahu. Time ni gua dah berkira-kira nak update entry yg tajuk dia “Misteri Kehilangan Zoo”. Motippp???. Tapi betul la kan Tennoji Zoo ada binatang? Tak payah nak gelak sangat, tak kelakar pun. Gua jumpa satu taman cantik dekat area situ dan gua rasa tu Tennoji Park. Haha. Gua agak je. Dekat area tu jugak ada sekali Osaka City Museum of Fine Arts. Free entrance dengan Osaka pass. Tapi tak masuk pun. Tak sempat dehh..

Entrance Tennoji Zoo.

Dari depan: Kekura, Ratu Shopping, Duta Makanan

Cantik kan? cantik kan? cantik kan?

"Mak, sorry la dah sampai tak bagitau, sini takde coverage. Nak wasap mak takde wasap pulak."


Jalan lagi kat area situ ada Shinsekai, ada banyak kedai berderet. Time tu pukul 4.30pm camtu jadi meriah amat la. Dekat jugak dengan Tsutenkaku Tower. Ingat nak naik jugak guna pass tu tapi sebab nak mengejar waktu check-in & mengejar waktu Asar, kitorang rushing cari jalan balik. Untung ada pass subway, kat memana pun asal jumpa subway station boleh guna tanpa segan silu. Kali ni dah faham dah sistem subway dia macam mana jadi gua rasa bangga sebab gua terer dah turun naik subway. Kalau gua kena tinggal sorang-sorang dekat KL gua tak boleh hidup kot, tapi kalau gua kena tinggal dekat Osaka, kecik tapak tangan, perigi gua tadahkan, nyiru saya tadahkan. Tolong lempang gua sebab merosakkan perumpamaan melayu.

Shinsekai

Lantern sepah-sepah tapi cantik.

Smart lagi berseni.

Tsutenkaku Tower. Kanan bawah tu minimart. Ada jual kitkat stoberi. Hihi.

Sampai Dobutsuen-mae station, macam lipas kudung aih amek beg-beg & again macam ayam dengan itik bila tanya pakcik kedai simpan beg tu kat mana Toyo Hotel. Rupanya belakang jalan tu je. Ceh.

Malam tu kitorang keluar lagi ke Shinsaibashi & Namba. Saja jalan-jalan cuci mata. Tapi sebab kitorang keluar macam lambat kot, kedai pukul 9 dah banyak tutup. Lupa pulak sini bukan Malaysia. Pukul 5.30 ptg dah gelap confirm la depa tutup kedai awal. Huhu.

Yang bestnya Kak Yong jumpa sportshoes baru dekat Puma outlet. Pasal kasut kaki dia naik letih dah guna kasut ala ala wedges tu. Esok nak jalan-jalan USJ pulak tu, mau pengsan kalau takde kasut lain. Jalan-jalan lagi Nampak outlet Nike pulak wuwuwu. Hati gua meronta-ronta nak pergi tapi memandangkan kedai tu seberang jalan & gua rasa kesian dekat Deeb & Huda yang takda langsung intention nak shopping, maka gua amek je gambar outlet tu. Huhu.

Sejurus sebelum duit Kak Yong melayang angkara sepasang Puma.

Dotonbori. Kireeeiii~~



Then jalan-jalan lagi sampai Dotonbori. Kat sini meriah. Actually dekat pass tu ada sekali pakej naik boat tu tapi macam ramai je orang maka cuci mata penatkan kaki jela.


Kat sini last subway dalam pukul 12.15 am camtu. Each subway line has its own operation time. Yang ada ke Dobutsuen-mae cuma Sakaisuji Line & Midosuji Line. Paling banyak guna sepanjang kat sini Midosuji Line. Kehkehkeh. Malam tu balik hostel rasa nak tercabut kaki. FYI, kitorang punya rekod jalan kaki first day tu 27000++. Tepuk tangan untuk gua!

No comments:

Post a Comment